sábado, 31 de octubre de 2015

TONY BENNETT Y BILL CHARLAP RINDEN TRIBUTO A JEROME KERN EN CLAVE DE JAZZ EN UN NUEVO DISCO

El cantante neoyorkino Tony Bennett se ha pasado toda una vida en la intersección entre el jazz y el pop, ese lugar tan fructífero desde el que ha forjado una carrera impresionante que alcanza ya las seis décadas. Y si, pese a sus altibajos y a los diversos problemas por los que se ha visto obligado a atravesar ocasionalmente, la carrera de Bennett ha sido siempre tan satisfactoria, es en gran medida porque ha estado impregnada de jazz, un estilo que ama y entiende a la perfección. No en vano ha cantado, entre muchos otros, junto a grandes como Bill Evans, Count Basie, Zoot Sims, Art Blakey o Al Cohn. Tras el reciente fallecimiento de su pianista habitual, el a veces infravalorado Ralph Sharon, y después del enorme éxito comercial de su disco con Lady Gaga, a quien le une una fuerte amistad, Bennett acaba de publicar un nuevo álbum, en tándem con el excelente pianista Bill Charlap.


El disco en cuestión, que salió a la venta a finales de septiembre, se titula The Silver Lining: The Songs of Jerome Kern, y representa un regreso a un terreno ya bien hollado por Bennett: el del jazz y los standards del Great American Songbook. Es un terreno en el que, además, se encuentra perfectamente a gusto a sus 89 años, casi cuatro décadas después de sus legendarias (y altamente recomendables) sesiones junto a Bill Evans, que inevitablemente vienen a nuestra mente al escuchar este nuevo álbum. Las canciones de Jerome Kern (1885-1945), un compositor de formación clásica que entendía muy bien los ritmos del jazz, son vehículos perfectos para Bennett, que sabe exprimir al máximo el sentido de las letras y jugar sutilmente con las hermosas melodías escritas por Kern. Bennett siempre ha sentido un enorme cariño por los standards, y siempre se ha asegurado de incluirlos en sus discos y actuaciones en directo, ayudando así a difundirlos y preservarlos, tal y como hicieron otros cantantes ilustres, como Ella Fitzgerald o Frank Sinatra. Esta colección de canciones de Kern nos recuerda no sólo el buen momento de forma en el que se halla Bennett, sino también la gran calidad de las creaciones de este compositor, famoso tanto en Broadway como en Hollywood, y artífice de magníficos musicales como el ya legendario Show Boat.


Renee Rosnes y Bill Charlap
Si bien es cierto que es difícil sustituir a Ralph Sharon, el acompañamiento de Bill Charlap es idóneo: tan sutil como la voz de Bennett, mezclando a partes iguales el swing y la emoción contenida. El resultado es un disco absolutamente intimista que uno debe escuchar con atención porque todo lo que hay en él es interesante y sorprendente; es una de esas obras que uno aprecia más cuanto más las escucha. Pese a que el intimismo sea la tónica, el disco presenta una notable variedad en cuanto a la instrumentación. Algunos de los temas son simplemente dúos entre Bennett y Charlap al piano ("All the Things You Are", "Make Believe", "The Way You Look Tonight"), pero en otros, la esposa de Charlap, Renee Rosnes, se une al dúo y lo que tenemos es un magnífico trío de voz y dos pianos muy bien conjuntados ("Look for the Silver Lining", "Long Ago and Far Away", "The Last Time I Saw Paris", "The Song Is You"). En otros cortes, el trío de Charlap, con Peter Washington al contrabajo y Kenny Washington a la batería (estos dos no tienen relación familiar alguna, por cierto), acompaña a Bennett de una manera también muy eficiente ("Dearly Beloved", "I Won't Dance", "I'm Old Fashioned", "Nobody Else But Me", "Pick Yourself Up", "They Didn't Believe Me", "Yesterdays"). El resultado es un disco para escuchar a media luz, agarrado a las notas del piano y a las palabras que canta Bennett con esa voz empapada de experiencia y sabiduría y que, como los buenos vinos, adquiere un sabor mejor y más complejo con el paso de los años.




                                                 ANTÓN GARCÍA-FERNÁNDEZ

viernes, 30 de octubre de 2015

JUAN CARLOS MARTÍN RAMOS GAÑA O "PREMIO ORIHUELA" DE POESÍA PARA NENOS.




FALLO DEL JURADO DEL VIII PREMIO INTERNACIONAL CIUDAD DE ORIHUELA DE POESÍA PARA NIÑOS

El escritor Juan Carlos Martín Ramos ha sido galardonado con el VIII Premio Internacional Ciudad de Orihuela de Poesía para Niños por la obra presentada con el lema “Mundinovi”. El fallo del certamen, convocado por la Concejalía de Educación de Orihuela y el sello FAKTORÍA K de la editorial KALANDRAKA, coincide con el 105 aniversario del nacimiento del poeta oriolano Miguel Hernández.
“Mundinovi” ofrece una “visión completa del mundo del títere”: desde qué son hasta quiénes son, pasando por la función que cumplen. Se trata de un “hermoso poemario”, ha señalado el jurado, elaborado a base de “versos populares muy rítmicos, acompañados con pequeñas escenas dramáticas”.
Ha sido elegido por unanimidad entre 106 trabajos procedentes de 29 países, entre los que figuran España, Argentina, México, Israel, Cuba, Costa Rica, Puerto Rico, Estados Unidos, Canadá, Francia o Israel. “La ormiga que perdió su hache” ha sido la finalista del certamen. El jurado ha estado formado por la concejala de Educación y Cultura de Orihuela, Begoña Cuartero, las profesoras y escritoras Antonia Rodenas y Fuensanta Estremera, el poeta Antonio Rubio y el director de Kalandraka, Xosé Ballesteros.
Juan Carlos Martín Ramos (Belmez, 1959) es escritor y trabaja como técnico de Cultura en el Ayuntamiento de Fuenlabrada. Ha recibido el Premio Lazarillo de Literatura Infantil (2003) por la obra “Poemamundi” y el Premio Leer es Vivir (2002) por “Las palabras que lleva el viento”. Ha publicado en total seis libros para público infantil y juvenil. Se ha dedicado también al mundo de los títeres, en la compañía Titiritaina.
El Premio Internacional Ciudad de Orihuela de Poesía para Niños tiene una dotación de 5.000 euros. La obra galardonada será publicada en marzo -mes de la poesía- de 2016. “Mundinovi” se sumará a “El secreto del oso hormiguero”, “Ciudad Laberinto”, “Los versos del libro tonto”, “Palabras para armar tu canto”, “El idioma secreto”, “Gorigori” y “Donde nace la noche”, que son las obras premiadas en anteriores ediciones.

El Ciudad de Orihuela es uno de los certámenes de creación poética para público infantil más importantes del panorama actual de las letras iberoamericanas: por la proyección de las obras publicadas en las ferias internacionales del libro (Bolonia, Frankfurt, Buenos Aires, México…), por su cuantía económica, por la calidad de las ediciones -que complementan la parte literaria con propuestas estéticas ad hoc- y por su encuadre en una colección consolidada, variada en cuanto a la amplia franja de lectores a la que se dirige, y con un diseño atractivo.




Juan Carlos Martín Ramos



Para "Versos e aloumiños" supón unha ledicia enorme a concesión deste premio a alguén que posúe unha categoría literaria e humana inmensas.

   Podemos gozar do seu talento a miúdo, pois é un asiduo colaborador deste blog-revista.

                   Parabéns, amigo!




Os membros do Xurado







JUAN CARLOS MARTÍN GAÑA O VIII PREMIO INTERNACIONAL CIDADE DE ORIHUELA DE POESÍA PARA NENOS COA OBRA TITULADA “MUNDINOVI”






O escritor Juan Carlos Martín Ramos foi galardoado co VIII Premio Internacional Cidade de Orihuela de Poesía para Nenos pola obra presentada co lema “Mundinovi”. O fallo do certame, convocado pola Concellería de Educación de Orihuela e o selo Faktoría K da editorial Kalandraka, coincide co 105 aniversario do nacemento do poeta oriolano Miguel Hernández.
















                                             Juan Carlos Martín Ramos nas Cíes, en abril deste ano.










jueves, 29 de octubre de 2015

LOS POEMARIOS DE "LA PÁGINA ESCRITA" (3): " A mares". María Jesús Jabato.


   A mares
    
   María Jesús Jabato
     Ilustr. Rocío Martínez.
     Ed. Kalandraka. 2014


Descubrir a Mª Jesús Jabato y poder leerla a fondo fue todo un placer. Tras la lectura de sus versos, enseguida me di cuenta de que estábamos delante de una de las voces más prestigiosas de la poesía para niños (¿sólo para niños?) de este país.
    
     Yo ya había leído Domingo de pipiripingo (Ajonjolí. Hiperión), Premio Príncipe Preguntón, hacía tiempo, pero los libros que ha ido publicando después son un descubrimiento y la constatación de que estamos ante una poeta de altísima calidad.
    
     Concuerdo con ella en todo lo referente al acto de escribir poesía infantil. Concuerdo con la autora cuando afirma “que la poesía ha de transmitir emoción. Una emoción que una las almas del escritor y el lector”. Porque Mª Jesús Jabato respeta a los niños, no rebaja la calidad poética y sabe limitar perfectamente el empleo del lenguaje a  niveles que a los pequeños les resulte comprensible.
    
     El libro que nos ocupa es una verdadera delicia. A Mares está compuesto de 31 poemas, en los que la naturaleza, los animales, los sentimientos tienen que ver con el mar. Son poemas juguetones, con un ritmo medido y musicalmente perfectos. Sus imágenes, fundamentalmente metáforas, te embrujan (Se cayó un limón al mar, / pez amarillo, / y ahora sabe a sol y a sal, / limón marino). Precioso. Las repeticiones infunden consistencia a sus versos, las preguntas que algunos poemas contienen los hacen cómplices de los lectores y el humor provoca un sentimiento de íntimo optimismo.
    
María Jesús Jabato
     La autora se maneja de maravilla entre los ecos de la poesía popular (¿quién que escriba poemas para niños no ha bebido de un tesoro tan inmenso?) utilizando esos recursos tradicionales con maestría, pero da un paso más allá y consigue, con un lenguaje limpio, cristalino y elegante unos poemas llenos de una esencia lírica evidente. Una esencia que emociona, más allá de la edad que tengas por su forma y por su fondo.
    
     Son los suyos, poemas para gozar con los sentidos. Por su vitalidad. Son los suyos poemas que contagian. Su discurso poético es muy vivo y entrañable.
    
     A mares es un nuevo ejemplo de por donde han de transitar los poemas pensados para los buenos lectores de poesía, sin estar condicionados  por la edad.
     Las ilustraciones de Rocío Martínez, espléndidas. En tonos suaves, captan el espíritu del poemario. Son, como éste, delicadas, casi frágiles, pero llenas de expresividad y un cierto humor que encandilan.
    
Ilustración de Rocío Martínez
     Estamos ante una obra de gran magnitud. En lo plástico, en lo literario, en la edición. Se van acabando las disculpas de los adultos para justificar que no hay libros de poesía adecuados para los chavales. Con libros como el que comentamos aquí, uno se reconcilia con la vida y cree en la posibilidad de que las sombras que, desde siempre, cubren la lírica infantil, pueden disiparse.

                                                                 
                                                                                                            ANTONIO  GARCÍA TEIJEIRO


Fundación Jordi Sierra i Fabra en Barcelona

martes, 27 de octubre de 2015

DARDO POÉTICO (XXVII): POEMAS QUE NACEN DAS FONTES. Antonio García Teijeiro



Dous poemas.
Dúas maneiras diferentes de concibir a poesía.
Hai outras.
Hoxe quero amosar estas.
Coas magníficas fotografías de Carmen Corbal, decidín escribir estes versos.
Intenso un deles. Talvez duro. Pura necesidade.
Musical o outro. para que a poesía se faga ritmo e música. Optimista.
Que vos gusten.


                                                                                                           ANTONIO  GARCÍA  TEIJEIRO








Cando chegou á fonte,  
                  sentiu a friaxe
Fotografía de Carmen Corbal.
                               dun coitelo
                              nas costas.


Aínda non pechara
              a ferida gardada
                           na pel
   e  decatouse
             de que a auga
                      que escoitaba caer pola billa
                                      da fontiña 
                                                   ía  desembocar
                                            no mar  do fracaso.







Cantan  as nenas na fonte
unha canción de cristal.
Cantan felices, lixeiras,
Fotografía de Carmen Corbal
cantan collidas da man.


Cantan cantigas das flores,
dos cisnes e dos pardais.
E cantan ás bolboretas
e aos sons salgados do mar.


Cantan ledas, xubilosas,
cantigas de amor-amar,
mentres a fonte lles chisca
un ollo, pois non ten máis.

domingo, 25 de octubre de 2015

ESCAPARATE POÉTICO (LIX). Mª Carmen Caramés Gorgal




                             Mª  CARMEN CARAMÉS GORGAL (Santa Comba, 1966)



Ás  veces na norte allea emerxe a propia norte
coma unha mofa macabra
e sinto o gume afiado do seu bafo
en cada volta que a chave dá na pechadura
 -nada me paraliza máis ca ese son perverso-.

A cada paso que se achega prepárome
Mª Carmen  Caramés  Gorgal
para a estocada mortal,
sen implorar,
sen mendigar,
sen resistir…
Pero pasa, caprichosa,
e perdóame a vida –ou quítama-
outra vez.





Non coñecedes a miña dor
e xulgades aínda o meu silencio.
O meu silencio,
que non é máis que a parálise axial
que provoca o medo
invadindo o líquido esencial,
atoando a gorxa.





Ás veces esperto e sei que existo
porque non me resigno a esta carestía
de vivir en estado de sitio
permanentemente.




Eu non sabía que no reverso da paixón
medraba un becho infecto,
un zume docemente envelenado
que oxida
e corrompe
e desvirtúa a transparencia
da palabra e do xesto
dende dentro.

Eu non sabía da perfidia que se agocha
na cegueira irreversible dos covardes.



                                                                             

                                                                                                                                                                                                                                                       Á miña avoa materna, Lisa de Sancalvo



Ninguén debullou nunca o tempo coma ti.
No mandil van caendo as horas vastas coma grans,
os días, como espigas.

Viches como quedan as mans
escachadas como a terra pola seca?
Pero, que se pode facer cunha cesta de espigas
e un carozo
nada máis ca debullar?

Aínda que eu ben sei
que ti querías un “cuarto propio”,
coma Virginia Woolf.




                             
(Do libro Dos días escuros, XVII Premio Johán Carballeira do Concello de Bueu. Editado por Edicións Xerais. 2015)






                                                                 Presentación de  Dos días escuros en Santa Comba.

viernes, 23 de octubre de 2015

"ALGUNHAS IDEAS PARA NON ABURRIRNOS COA ANÁLISE SINTÁCTICA", un artigo ben lúcido de MANUEL VEIGA.

Manuel  Veiga

Non vou incidir nos rasgos que definen a Manuel Veiga  tanto no persoal coma no intelectual.
     Leva escritos varios artigos para Versos e aloumiños, do que nos sentimos moi honrados os que diriximos este blog-revista, e o lector intelixente sabe moi ben por onde camiña.
     De aí que non quero repetir que Manuel Veiga é unha persoa coa que dá gusto conversar, sabe escoitar, respecta as opinión dos demais e ten unha lucidez moi evidente para analizar os múltiples aspectos que conforman a nosa sociedade.

     Este xornalista e escritor, ben crítico coa estupidez humana, ten unha paixón por riba de todas: a literatura.
     E como Manuel Veiga, lector incansable e esixente, ama a literatura, temos falado ben veces, arredor dun café e dun chocolate, da importancia da lectura literaria a todos os niveis, comezando por abaixo.

     Por aí van os tiros deste  magnífico artigo sobre o papel que desenvolven e deben desenvolver os mestres e profesores nas aulas se de literatura se trata. Sobre o que se debe e o que se fai. Sobre o nivel lector de moitos ensinantes.
     Un artigo crítico, xaora, pero que debe servir para reflexionar a todos aqueles e aquelas que imparten Lingua e Literatura nos centros educativos de todos os niveis..

     Lede e pensade  no espírito das súas afirmacións, dúbidas e sensacións que posúe o seu texto. Nada nel é gratuíto.




Algunhas ideas para non aburrirnos coa análise sintáctica

                                                                                                              
                                                       MANUEL  VEIGA


Teño a impresión, non sei se certa, de que o profesorado é máis proclive a centrar os seus esforzos na lingua e un pouco menos na literatura, aínda que ambos termos vaian xuntos na cuberta principal do libro. E sospeito a razón de que iso ocorra. As faltas de ortografía e todo o demais son medíbeis, permiten dar notas exactas, un 4,45, por exemplo. A literatura resulta infinitamente máis difícil de avaliar. Entran en xogo moitos factores e sobre todo, entran en xogo a creatividade e a subxectividade. Supoño que moitos profesores senten unha suor fría só de imaxinarse a un pai ou nai que lles discute a nota dunha redacción.
        
William Faulkner
          Pero, a literatura non só é máis difícil de cuantificar, sobre todo se non a reducimos, como se facía antes, a memorizar o título dos libros de cada autor e o seu lugar e data de nacemento, senón que obriga a ler. Talvez hai profesores que non entenden que, unha vez aprobada a oposición, aínda teñan que seguir lendo. Algúns deles escolleron a carreira por razóns que pouco tiñan que ver con Hemingway ou con Rosalía. É máis, nunca entenderon de que ía, en realidade, iso da literatura, máis alá das peripecias dun argumento e dunha serie de nomes propios.

Certo que algo parecido sucede probabelmente con calquera outra materia e en calquera outra profesión, pero eu falo aquí de literatura porque me sinto máis autorizado para facelo e quero defender a literatura fronte aos que, por suposto sen pretendelo, conseguen que o alumnado se aparte dela, probabelmente o resto da súa vida.

Creo realmente que as cousas se poden facer mellor, aínda respectando os programas obrigatorios de estudo. Creo que non hai por que saír do instituto odiando a literatura ou cando menos pensando que “é un rollo que non ten nada que ver comigo”. Creo que hai que ofrecer textos de calidade e interesantes. Claro que para iso teñen que existir claustros de literatura nos que se lea e se escolla. Non serve o deixarse guiar polo editor, polo que fan noutros centros, polo compañeiro porque “xa le el”. Non serve repetir cada ano o mesmo, aínda que se saiba que é un fracaso ou que o libro é pésimo. Non serve dicir que un xa está canso, porque nada cansa máis que levantarse cada mañá para repetir a mesma rutina.

Hai que saber, antes de nada, que a literatura é a vida, formulada dun modo interesante. Hai que explicar que a literatura é a forma máis completa e, ao mesmo tempo, a máis rápida de satisfacer a nosa curiosidade natural por coñecer outras persoas, incluídas as doutros lugares e doutras épocas.
Marcel Proust

A literatura evádenos, entretennos, pero, por comparación ou por contraste, tamén nos axuda a comprender a sociedade na que vivimos.
A literatura non sempre entusiasma ao primeiro golpe. Máis ben, debe seducir lentamente, porque o importante non é o que mostra senón a impresión diferente que provoca en cada lector. Por iso nos sentimos mentalmente crecidos despois de ler un bo libro.

Non creo que aprender a facer unha análise sintáctica sirva para moito. Si estou seguro, en cambio, de que a sintaxe é extremadamente importante, non só para escribir, senón para expresarse en xeral. A corrección sintáctica permite que nos entendan mellor e máis rápido. Tamén axuda, claro, ter un vocabulario amplo. Aquel que se expresa ben acada antes o seu obxectivo.

Algúns dos máis grandes escritores son tamén mestres da sintaxe. Faulkner ou Proust son capaces de redactar varias páxinas, sen puntos e aparte, introducindo múltiples incisos e digresións, e non obstante logran que nunca nos perdamos. Iso demostra que, máis importante que a puntuación e a ortografía, é a sintaxe, é dicir, o modo de ordenar as palabras e as frases. E iso apréndese, sobre todo, lendo. Gozando da literatura e, por suposto, como mellor se aprende tamén a lingua.

A literatura fálanos das cousas que pasan e faino dun modo que podemos chamar musical, sorprendente. Por que, entón, nos aburrimos tanto nas clases de literatura? 

                                                                       

miércoles, 21 de octubre de 2015

A LUZ DAS PALABRAS ( 46 ). David Otero





Quero moito a David  Otero.
     
      Uniunos a posta en marcha da colección Árbore da editorial Galaxia,  hai xa ben anos. Tempos felices, aqueles. Tempos cheos de ilusión compartidos con Pilar Sampil, Mª Victoria Moreno, con Manuel Janeiro e o gran Carlos Casares. Unha experiencia inesquecible.

David Otero
      David Otero foi sempre un loitador. Unha persoa moi creativa e eficiente. Un magnífico investigador. Alguén moi comprometido coa causa de Galicia e coas aquelas institucións que axudan a facela máis grande.
     
     David Otero escribe moi ben. Ten unha gran capacidade fabuladora, ademais dunha vea poética lúdica e enxeñosa.

     David Otero é para min un prestidixitador das palabras. Con elas xoga. Nelas  busca os dobres sentidos. Delas tira o seu espírito para poñer  o enxeño e que os lectores se enriquezan coa súa proposta literaria.

          E David Otero é (aínda que estea xa xubilado) un docente exemplar, querido polos seus alumnos e alumnas debido a ese agarimo co que rodea a todos os que están próximos a el.
David Otero  (Foto La Voz de Galicia)

          David Otero tiña que estar neste espazo, A luz das palabras, por méritos propios. Admíroo e quéroo, xa o dixen.
     
     E David agasallou a Versos e aloumiños, un texto precioso sobre algo que lle vén preocupando dende sempre: a biblioteca.
     
     Así que, por fin, e con gran ledicia xa temos a David Otero nunha sección moi querida polos que facemos  este blog-revista.

     
           Gozádeo.





A BIBLIOTECA, LUGAR DE SABER E FACER

                                                                      
Lugar de saber porque alí nese espacio, controlando  sempre por onde está a saída,  coa mesma claridade de como entramos, imos todas e todos polos camiños que nos explican  os nosos desexos. Imos cos amores fáciles e tamén cos difíciles. Atopámonos.

E alí explicámonos podendo sufrir alegremente moitas metamorfoses. Alí podemos viaxar ás orixes e coñecer segredos de todos os tamaños e de todas as formas.Alí sentimos o amor doce da lectura. Da lectura  que nos busca por todos os lugares da man dos soportes que alí hai ( sobre todos os libros).

Nese taller de soños, díghoche, que a lectura nola poñen doada. E nola poñen , no ler primeiro e no reler, as bibliotecarias, os bibliotecarios, as bibliocolaboradoras, os bibliocolaboradores, Todo a unha oferta xenerosa, curiosa, preciosa…amorosa. In situ e on line.E é así porque alí na lectura como bomba de reparación intensa , anunciando e denunciando, escribindo e reescribindo nos nosos pensamentos, recreando e creando,  na forza e sinxeleza de todo o que vivimos, debuxamos imaxes multiplicadas, portentosas ou espantosas. Sempre   marabillosas.
 
David Otero con Ramón Chao
Lugar de facer porque alí xogarás seriamente sen pretensións de lle gañar a ninguén.Sen romper con ninguén.Farás dos desexos unha necesidade interior.Buscarás sempre e moitas veces atoparás algo porque alí están os libros eses soportes inmedibles para vivir as vidas que queiramos porque cos libros teremos e notaremos presenzas, recordos e ausenzas.


Cantos modos de ver… !. E sempre costa arriba ou abaixo, sen ou con freos.Como amantes. Pois cada quen é quen é… para ser mellor, para non falsear nada, pois afondamos nas nosas emocións a toda pastilla coas autoras e cos autores para vivirmos intensamente nos libros os acordes das palabras activadas polas forzas das nosas lecturas.Abrázanse os corazóns. E cantas mentiras marabillosas confesamos… !

Na Biblioteca o noso mundo non se acaba.Sempre haberá unha lectura útil.Mesmo cando peches o libro na segunda páxina porque non che gusta.Pero…hai que ver como quedarán os libros logo de lelos…!

                                                                                                                   david otero , escritor

Un pracer estar ao seu lado...