Segue
a chover pero chove menos.
O de onte foi unha loucura. Caeron 92,8
l/m2 e o dioivo anegou rúas, parques, prazas e provocou o caos na cidade.
Aproveitando a mínima tregua (chove, eh!)
saín facer unhas cousas que tiña pendentes. Rematadas as obrigas, entrei (como
non!) en Librouro. É ben coñecida a miña necesidade de entrar nas librarías e
esta está a tres minutos da miña casa. Paso por alí case todos os días.
Tiña na man unha novela curta de Xabier
Quiroga, estaba a follear os libros de poesía e, ao erguer a cabeza, vexo onda
min a Agustín Fernández Paz. Saíra mercar algo e entrou para comprar o último
libro publicado recentemente do seu admirado José Ángel Valente. Trátase
de Palais de Justice editado por Galaxia/Gutemberg. Deille unha sentida aperta. Quero moito a
Agustín. Persoa de trato exquisito, crítico, honesto, culto, auténtico. E un
grande escritor. E falamos dese libro de Valente.
Agustín Fernández Paz |
Sempre que sae o nome do escritor
ourensán, é imposible non lembrarse de Agustín. Merco dous exemplares do seu
magnífico libro A viaxe de Gagarin, para que llelos dedique aos meus fillos que
tanto agarimo lle teñen. Senta e falamos de literatura e da vida mentres escribe
fermosas palabras para eles.
Curioso! Fixámonos na mesa que esta á nosa
beira e vemos, fóra do seu lugar habitual, tres antoloxías de Valente.
Incrible. Aínda que teño a súa obra, collo a antoloxía de Alianza e tráioa
comigo.
Aproveito que a teño, ábroa e leo este poema:
ESTA
IMAGEN DE TI
Estabas a mi lado
y más próxima a mí que mis sentidos.
Hablabas desde dentro del amor,
armada de su luz.
Nunca palabras
de amor más puras respirara.
Estaba tu cabeza suavemente
inclinada hacia mí.
Tu largo
pelo
y tu alegre cintura.
Hablabas desde el centro del amor,
armada de su luz,
en una tarde gris de cualquier día.
Memoria de tu voz y de tu cuerpo
mi juventud y mis palabras sean
y esta imagen de ti me sobreviva.
Agradézolle a Agustín o seu recordo para
esa xeración, bautizada por Manuel Bragado como a “Xeración Lamote”, no seu
discurso en Trasalba ao recibir o Premio da Fundación Otero Pedrayo na súa
XXXII edición. E agradézolle
especialmente que se lembrase de min. Véñenme á cabeza as duras loitas
nas aulas que tivemos que sufrir (si, sufrir) para cambiar as cousas no ensino
todos aqueles mestres e mestras concienciados de que había que rachar moldes e
vicios.
Non había nada. Todo ulía a alcanfor. Non
había axudas. Eras mal visto. Había que ler libros con experiencias avanzadas,
centradas en Cataluña (Rosa Sensat), nalgún centro de Madrid (Trabenco) ou no
estranxeiro. Coñecer a Rodari e ler a
súa gramática da fantasía foi todo un acontecemento; algo que te sacudiu ben
forte e que che amosou novos camiños.
Conferencias, cursiños, talleres,
xuntanzas. Semellabamos axentes clandestinos. Creábanse colectivos (houbo ben
deles), saían con moitísimo esforzo revistas, intercambiabamos materiais e
experiencias. Queriamos unha escola que corrixise as desigualdades sociais, sen
discriminacións e que procurase
descubrir as potencialidades que o ser humano posúe.
Exposición de poesía na Biblioteca Rosa Sensat |
Aí
comezou toda unha maneira de enfocar o ensino. Aí comezou a inclusión do libro
literario nas aulas, as bibliotecas de aula, as bibliotecas de centro, a necesidade
de que escribisen os alumnos/as dende prismas motivadores, os encontros cos
autores e autoras…
A nosa biblioteca, un proxecto
ilusionante, comezou a funcionar con libros agasallados por libreiros amigos,
comerciais e con volumes mercados por min mesmo. Saíume caro o proxecto, pero
non me arrepinto o máis mínimo. Unha biblioteca que eu coordinaba e que levaban
rapaces e rapazas de 6º, 7º e 8º de EXB. Toda unha experiencia.
Véñenme á mente todas esas actividades
realizadas en soidade no meu centro. Merquei unha cámara fotográfica “decente”
para facer diapositivas, un proxector, unha pantalla, libros de diversas
idades. Pedía títulos prestados aos
libreiros amigos, aos representantes das editoriais para fotografar e para
facer exposicións para que o alumnado se
achegase a un tesouro que había que descubrir.
Xornadas coa presenza de libreiros,
editores ou autores no colexio. Xuntanzas cos pais (mellor dito, coas nais)
para ensinarlles aqueles libros de diferentes formatos, tipos de letra,
contidos, ilustracións… segundo as idades, que comezaban a aparecer nas
librarías.
A poesía e a narración nas aulas, a
animación á lectura, a creación de espazos para gozar coa palabra escrita, á
marxe dos libros de texto. Estes eran un complemento importante, sobre todo
aqueles aos que lles daban un enfoque distinto ao habitual.
Reuníame unha vez á semana con rapaces e
rapazas que levaban dentro o verme da poesía e creamos o CLAP (Club de amigos da poesía), onde escoitabamos cancións con
letras coidadas, liamos poemas, coñeciamos poetas e escribiamos versos e versos
cunha ilusión sen límites.
E, claro, que dicir da loita na introdución
do galego nas aulas? Diante da incomprensión de tanta xente, do seu menosprezo
polo noso idioma.Doridos polas clases de
galego dadas en castelán, polo descoñecemento da literatura que tiñamos:
Rosalía, Celso Emilio, Neira Vilas, Curros, Manuel María…), pola nula axuda das
institucións educativas, o labor fíxose durísimo. Pero o entusiasmo e a ilusión
non minguaban e levabamos adiante o noso barco. Tocabamos moitos portos, nos
que enchiamos as nosas bodegas para continuar coa travesía.
Que tempos aqueles!
E ademais escribiamos libros, recitabamos,
visitabamos escolas e dabamos cursiños formativos para compañeiros/as que se
interesaban por estes temas. Cantos levo dados na miña vida! E que pouco
recoñecemento e motivación por parte daqueles que tiñan a obriga de dalo. En
fin.
Pois algunhas destas cousas foron o centro da conversa con Agustín. Díxome que todo isto non se sabe. Que a xente descoñece esta parte da historia do ensino en Galicia. Que moito tivemos que inventar e imaxinar para que houbese un verdadeiro cambio pedagóxico.
Certo. Por iso reflicto aquí algúns (houbo
moito máis) recordos. Foi o encontro co de Vilalba o que mo trouxo á memoria
escenas vividas en tempos de miseria, que diría o poeta.
Agustín Fernández Paz, no seu discurso,
refírese ás razóns que a Fundación Trasalba achegou para outorgarlle este recoñecemento e,
referíndose ao xurado, afirma:
“Destacan
o traballo educativo e o labor de normalización da lingua, e personifican en
min o esforzo colectivo dunha xeración de persoas que tiñamos entre 20 e 35
anos cando Franco morreu. Por iso quero salientar que aquí non só estou eu; o
meu labor non sería nada sen a dos grupos onde desenvolvín a miña actividade. A
traxectoria das e dos docentes da miña xeración non se pode entender sen os
colectivos que fomos formando, para debater, intercambiar experiencias e
materiais… e tamén para saber que non estabamos sós, para sentírmonos parte dun
movemento que tentaba transformar profundamente a educación.
Guiábanos unha evidencia: o sistema educativo funcionaba mal, era profundamente antidemocrático, estaba esclerotizado, e había que cambialo. Había que entrar de xeito decidido, enfrontándose ás prácticas autoritarias, á inxustiza, ao dogmatismo, á ignorancia e ao inmobilismo. Porque a renovación pedagóxica, se é verdadeira, é unha práctica transformadora. Nace para cambiar as cousas, para cambiar as mentalidades, para cambiar o mundo” (…)
Ufff! Chegado a este punto, deixo o discurso, tan lúcido e necesario, e pregúntome se non estaremos volvendo atrás. Se non haberá que facer unha nova “renovación pedagóxica. Ai, Wert, Wert!! Se os profesionais do ensino (non todos, xaora) non se estarán acomodando máis do debido.
O que si afirmo é que, en xeral, ese
espírito renovador diminuíu bastante. Alá eles.
Despídome de Agustín, non sen antes falar de Patrick Modiano (el comprou Villa triste) e da última novela de Landero. Aconséllame Zapatillas rotas, de Xabier Quiroga. Coméntolle que xa a merquei e dime: Vaiche gustar. Unha nova aperta pon remate a este feliz encontro.
Saíndo
Agustín pola porta, volvo a abrir a antoloxía e leo outro poema de Valente, na súa honra.
LA
POESÍA
Homenaje
a Rosalía de Castro
Se fue en el viento,
volvió en el aire.
Le abrí en mi casa
Se fue en el viento.
Quedé anhelante.
Se fue en el viento,
volvió en el aire.
Me llevó adonde
no había nadie.
Se fue en el viento,
quedó en mi sangre.
Volvió en el aire.
Saio
de Librouro coa miña bolsa cos libros. Cae unha choiva sen demasiada forza.
Esquecín o paraugas na casa, poño a carapucha e penso no marabilloso que é
poder falar con persoas como Agustín.
Entro en Elepé e merco un LP de Rodney
Crowell. Excelente.
E a vida segue o seu curso.
ANTONIO GARCÍA TEIJEIRO
ANTONIO GARCÍA TEIJEIRO