Postal fermosa e simpática da miña amiga Paula |
Cando un rapaz comeza a ler literatura
e, logo, a escribir, precisa de motivacións moi ben pensadas. O adulto ten que
ser intelixente para que os nenos non perdan a ilusión de crear sobre un papel.
Deben coñecer estratexias motivadoras, lonxe, dende o meu punto de vista, de
competicións. A literatura, e menos nestas idades, non debe ser un elemento
competitivo, senón un elemento ilusionante. O que ocorre é que o máis doado é facer
concursos. Veñen convocándose dende sempre. Falta imaxinación. As decepcións
por non gañar un concurso poden acabar coas ilusións de moitos pequenos. E non
admito que se me diga que a rapazada ten que ir asumindo que na vida se gaña e
se perde, e que non pasa nada. Rotundamente non. Estamos falando de nenos e
nenas en período de formación. Están aprendendo a escribir, a elixir, a
ter unha competencia lectora axeitada.
Son seres que se están formando para adquirir diverasas competencias culturais. Gañar un de tantos concursos que se propoñen para premiar aos
rapaces/as, non significa nada. E non gañalo, tampouco ten ningún significado.
Pero, quen convence os pequechos de que isto é así? Difícil resposta.
Nunca soportei os pais e nais que non perden ocasión de presumir dos seus fillos diante doutra xente. Resulta, para min, a estupidez personificada. Non saben o dano que poden estar facendo a quen os escoita, co seu comportamento tan necio.
Testemuños Festival Poesía Ecolóxica (Medellín) |
No momento en que os rapaces
comezan a escribir, hai que conxugar para eles verbos que axuden a acadar un
equilibrio emocional do que precisan: ANIMAR,
MOTIVAR, CORRIXIR, LER, ABRIR CAMIÑOS, RELER, REESCRIBIR, BORRAR, SEGUIR LENDO, SER MODESTOS, ANIMAR, ANIMAR, ANIMAR…
E, xa que logo, XOGA, ANDA
EN BICI, FALA COS AMIGOS E AMIGAS, PROCURA SER FELIZ…
Os adxectivos FANTÁSTICO, XENIAL, EXEMPLAR, BRILLANTE… deben desaparecer do mapa da creación dos nenos. Debemos loar o que fan con moderación. Darlle a importancia xusta e ANIMALOS a que sigan facendo o traballo creativo sen obxectivos inmediatos.
Podemos dicirlles VAS BEN, MELLORA O LÉXICO, NON REPITAS ESTA
PALABRA TAN A MIÚDO, LE OUTROS LIBROS CON TEMAS DIFERENTES AOS QUE ESTÁS ACOSTUMADO A LER,MIRA O QUE TE
RODEA, LE A RODARI, FÍXATE NOS VERSOS DE…, QUE HAXA VARIEDADE etc.
Debuxo de Paula Castro que figura no blog "O noso pequeno mundo" (CEIP García Barbón) |
O que levo escrito aquí vai dirixido, por suposto, aos mediadores. En especial, aos mestres e mestras, que teñen nas súas mans a posibilidade de dirixir os movementos dos seus alumnos.
Eles e elas coñécenos. Na
experiencia dos docentes, na súa imaxinación, no seu entusiasmo, no seu amor
pola literatura ou no coñecemento das condutas do alumnado está a chave para
que eses rapaces e rapazas se ilusionen con algo tan apaixonante e beneficioso
como é a literatura. Sen esquecer, por favor, que os nenos, aínda que non o
parezan son ben vulnerables. E tampouco
deixemos á beira que a creatividade na rapazada é algo que se fomenta, que se
cultiva e que dá marabillosos froitos.
E todo isto ten un motivo para que
eu escriba esta reflexión.
Hai unhas semanas chegoume unha
postal moi cariñosa e bonita de Paula
Castro, a miña amiga de dez anos, da que falei unhas datas atrás.
Estaba feliz: acababa de gañar un
premio de relato, cuxo título era Que é para ti o Celta? e déranlle uns
agasallos moi apetecibles. Eu alegreime, claro, porque a quero moito, pero o
que me importa de verdade é que Paula
non se afaste nin un milímetro do que ten que facer. Paula, como calquera a quen lle guste escribir, ten que seguir lendo e
moito. Ademais,que escriba cunha certa asiduidade, que non se crea nada do que
lle din, que sexa humilde, que non presuma, que non cree para os concursos,
senón para seguir mellorando, que lea poesía, algo fundamental para escribir en
calquera xénero, que siga enriquecendo o léxico, que hai moitas maneiras de
facer literatura, que non se deixe levar pola euforia, porque se non o fai así,
todo pode ser unha nube de verán.
Texto da postal que me enviou Paula |
Pauliña debe saber que non sempre os que gañan os concursos son os
mellores. Que hai magníficos textos que, por distintas razóns, non ven a luz
endexamais. E non son peores, necesariamente, que os publicados.
Eu sei que isto a Paula se lle di. Que ten uns pais moi
sensatos, pero quero dicilo para que as persoas tomen nota. Ás veces, o
exceso de agarimo pode prexudicar o desenvolvemento dun rapaz ou rapaza, en
calquera ámbito da vida. Hai xente que se cega diante das “virtudes” dos seus
fillos.
Eu, como valoro o seu traballo e
como é moi riquiña, tamén quero deixarllo por escrito neste texto. E serve, igualmente, para o certame de debuxo, a
mascota, que gañou no colexio. Paula debuxa
moi ben. Ten un tesouro potencial. Escribe e pinta. Pero todo isto non quere
dicir nada se non entende como funcionan as cousas.
Pauliña, dígocho con todo o meu agarimo: sigue a ler, debuxa, escribe, non
queiras ser a mellor, se ti mesma e que, por favor, eses “éxitos” que
conseguiches non ceguen a túa andaina pola senda da creación.
E mira o que di Alfredo Gómez Cerdá, Premio Nacional de LIJ, a aqueles e aquelas que queren chegar a escribir moi
ben:
Le moito, escribe moito, observa moito, reflexiona moito e
non te traizoes a ti mesmo.
Moitos bicos.
Parabéns por seguir
escribindo e debuxando.
Síntoo. Non
vou felicitarte por gañar.
O que
eu quero é que sigas mellorando.
O camiño é duro.
Máis bicos e ánimo.
ANTONIO GARCÍA
TEIJEIRO