jueves, 16 de enero de 2014

PACO MARTÍN ESCRIBE SOBRE "CONTAR O CINE".



Paco Martín


Volve, unha vez máis, Paco Martín a Versos e aloumiños.
 E faino cun fermoso artigo, unha crónica sentimental de hai xa uns cantos anos. É a relación entre o cine que, cando eramos novos , se convertía nunha auténtica fábrica de soños e o pracer de contar as películas entre nós, os rapaces, que producía un pracer aínda máis grande.

Coa ironía e a graza de sempre, poñendo a memoria ao servizo do artigo xornalístico, case literario, o escritor lugués volve a deleitarnos coa súa prosa aguda para que coñezamos algo máis do que moitos vivimos nun tempo difícil que nos obrigaba a gozar das pequenas cousas.
 E deixa ben claro un sentimento fondo da xente das nosas idades, ano arriba ou ano abaixo: un amor sen fendas polo mundo enfeitizante da sétima arte.
Como é habitual é esta unha columna da súa marabillosa serie “Auga Lizgaira” que Paco Martín publicaba habitualmente en “El Progreso” de Lugo.

De novo, grazas, mestre.
 



                                Cine contado                                                                                                                                            
            Aquí en Lugo, cada ano ó empezo do outono, celébrase a Semana de Cine de Autor e desta volta convidáronme a lembrar canda eles a miña relación co cine na miña infancia. E teño que llelo agradecer. Volvo vivir agora aquel cine que era a principal, ou se cadra a única, ventá visual aberta ós mundos que había máis aló dos límites do barrio, nun tempo e nun lugar no que as viaxes soamente se entendían como recurso para facer pola vida e non se lles concedía máis finalidade que a da emigración e comprendo que gracias a el podiamos chegar até o máis fragoso da selva africana para alí axudar a Johnny Weissmuller no seu esforzo por manter abertas as temibles fauces do crocodilo enorme e salvar así a vida de Jane, ou retroceder no tempo e compartir os áxiles esforzos de Errol Flyn na súa loita para volverlle o trono ao bo rei Ricardo, e pasar o paralelo 38, visitar a India fascinante de Sabú, as rúas deprimidas da Roma da posguerra, a inmensidade do Munument Valley polo que atravesa a lenta caravana, o París e Maurice Chevalier, a Viena do terceiro home ou a Serra Morena dos bandoleiros xenerosos.

 
Aquela maxia reflectida no pano branco da pantalla permitía que cada un de nós fose Tarzán, e Robin Hood, e Shane, e El Tempranillo, e Scaramouche..., iso cando conseguías xuntar os cartos precisos para unha entrada de galiñeiro –en Madrid chamábanlle paraíso, segundo souben moito despois-, algo que, por desgracia, non resultaba nada frecuente. No meu barrio –e sospeito que tamén era así en todos os demais- faciamos por amañar estas carencias botando man da antiquísima arte do relato oral. Aquel dos rapaces que un día tivera a sorte de poder asistir a algunha das proxeccións que se daban en calquera das cinco salas que en Lugo había daquela cargaba con algo semellante á obriga tácita de ter que contar ós demais a película que o día antes vira. Ó saír da escola pola tarde procurabamos un lugar abeirado e cómodo, sentabamos no chan formando roda e o afortunado que fora ao cine, protagonista el agora, situábase, dereito, no medio do círculo e ía contando o mellor que podía todo aquilo co que a véspera rira, sufrira e se emocionara. Era, polo xeral, unha relación cumprida de canto o guionista, o director e mais os actores conseguiran plasmar na cinta co seu traballo pero sempre acompañada con certas aportacións da propia colleita do relator que servían para achegar ó pequeno mundo local dos que formabamos o auditorio aquel outro universo, case irreal e afastado, no que se desenvolvía o filme.


Era o cine feito palabra. E algúns contadores había que eran quen de facelo de xeito maxistral, tanto que non teño reparo ningún en confesar que non foron poucas as veces eu gustara máis da versión falada que da que despois tivera oportunidade de ver proxectada.

Pasaron os anos, fíxenme decididamente devoto da chamada sétima arte e procurei gardarlle fidelidade, o que non quere dicir que, ás veces, non bote de menos aquel meu infantil cine contado, en especial se na sala é moi alta a consumición de flocos de millo.


                                                           PACO MARTÍN