martes, 1 de julio de 2014

DESCUBERTAS FONOGRÁFICAS ( XIII ) . HORACE SILVER



Hai uns días espertei coa triste nova do pasamento do gran pianista de jazz Horace Silver aos 85 anos de idade, e o primeiro que fixen foi ir aos meus andeis e reescoitar todos os discos que teño del. Pero non quere dicir isto que os tivese esquecidos, nin moito menos, pois o hard bop imaxinativo e sempre anovador de Silver tenme acompañado dende hai xa moitos anos. A morte de Silver é unha perda importante para o mundo da música, pero ficamos cos seus discos, coas súas ideas transmitidas a través de notas e acordes, a través de composicións que deixaron profundas pegadas en moitos dos jazzmen posteriores a el. Os moitos álbums que gravou para o selo Blue Note durante os anos cincuenta, sesenta e comezos dos setenta (entre eles, por citar só algúns, atópanse Finger Poppin’, Blowin’ the Blues Away, Six Pieces of Silver, The Jody Grind ou Serenade to a Soul Sister) conforman un legado artístico incomparable e, en conxunto, son un tesouro de indubidable valor dentro do jazz moderno. Non sería esaxerado dicir que non existe un pianista de jazz actual que non teña acusado a influencia de Horace Silver. Tal é a súa importancia.

Horace Silver ao piano con Miles Davis
Silver naceu no estado de Connecticut en 1928. O seu pai era caboverdiano, e co paso do tempo, a música tradicional desas illas africanas tinxiría o seu jazz de ritmos exóticos, especialmente no seu disco The Cape Verdean Blues. Na súa adolescencia, Silver interesouse polo saxo e, por riba de todo, polo piano, ao mesmo tempo que comezou a sentirse atraído pola música de pianistas bop coma Bud Powell e Thelonious Monk. Por volta de 1950, a sorte quixo que Stan Getz actuase preto da súa vila natal, e o saxofonista quedou tan impresionado pola técnica de Silver que o invitou a unirse á súa banda en Nova York. Silver, que arelaba introducirse na escena jazzística dese centro neurálxico da cultura mundial, non tivo que pensalo moito, e a chegada a Nova York marcaría o comezo triunfal da súa carreira como jazzman, tocando axiña con grandes nomes coma Coleman Hawkins, Lou Donaldson ou Lester Young. Nun principio, Silver fixo o papel de músico de sesión, pero logo dunha serie de excelentes colaboracións con Art Blakey (indispensable o disco Horace Silver and the Jazz Messengers), tivo a oportunidade de liderar sesións de seu, a meirande parte delas para o selo Blue Note.

Foi así como a súa magnífica serie de discos durante as décadas dos cincuenta e sesenta influíu en toda unha xeración de músicos de jazz entre os que se atopan Donald Byrd, Benny Golson ou Joe Henderson, entre tantos outros. Practicamente todos os LPs que rexistrou para Blue Note son recomendables, sempre caracterizados por un son hard bop anovador, intelixente e vangardista, baseado no blues pero acentuado polos ritmos africanos e, ás veces, tempos sorprendentes. Entre todos eles, destaca Song for My Father (Blue Note, 1964), un sentido tributo en clave de jazz ao seu pai, figura fundamental na vida de Silver, e sen dúbida un dos mellores discos de hard bop que saíron desa tan produtiva década que foron os anos sesenta. Acompañado por dous grupos distintos nos que brillan as contribucións de excelentes músicos como Joe Henderson, Blue Mitchell e Junior Cook, Silver mestura jazz coa bossa nova (“Song for My Father”), os ritmos tropicais (“Que Pasa?”) e mesmo a música oriental (“Calcutta Cutie”), sen esquecer, abofé, o marabilloso orixinal de Henderson “The Kicker”. Unha verdadeira obra mestra que endexamais me canso de escoitar e que é a introdución perfecta ao ecléctico universo musical de Horace Silver.



Coa chegada da década dos setenta, o pianista pasou por unha fase de espiritualidade que coincidiu coa súa saída de Blue Note para crear a súa propia compañía discográfica, para a que gravou ata a súa reaparición en Columbia nos anos noventa. Para entón, o seu mellor traballo xa estaba feito, aínda que discos coma It’s Got to Be Funky ou Pencil Packin’ Papa non están nada mal. Co seu falecemento hai uns poucos días, o hard bop, que ten deixado unha pegada imborrable no jazz posterior aos sesenta, perde a quen probablemente é o seu pianista máis salientable, un home que comprendía o blues pero que gustaba tamén de improvisar e experimentar con melodías e acordes exóticos. Aquí o temos, para rematar xa, nunha aparición televisiva en Dinamarca aló polo ano 1968, tocando en directo “Song for My Father”. Por certo, que a banda inclúe aquí a Billy Cobham á batería. Agardo que vos guste e que vos leve a desexar escoitar todos eses discos atemporais que saíron do talento e a curiosidade musical de Horace Silver, que a estas horas descansa xa en paz tras ter feito unha contribución impagable á música do século XX.



                                            ANTÓN GARCÍA-FERNÁNDEZ