jueves, 22 de diciembre de 2016

A LUZ DAS PALABRAS (64) Toño Núñez



Se alguén como Toño Núñez, cando che dedica un libro, di que es un espello para el, ademais de sentirte raro, pensas que o que levas escribindo ao longo de tantos anos pagou a pena.
    
     Se cando o coñeces e compartes un café (ou o que sexa) con el en Vitruvia te decatas de que hai unha calor humana que nos une, a satisfacción que te invade chega a converterse en felicidade infinita.
    
     
Con Toño Núñez en Vitruvia
     
     Toño Núñez ama fondamente a palabra poética. Ama cada unha das cousas que o rodean. Ve e sente a paisaxe como algo tan de seu que non pode prescindir dela de ningún xeito.
    
     Toño Núñez contaxia amor moi intenso por aquilo que merece ser amado. Como di Armando Requeixo no limiar do seu libro Poemas de Amor en Outono, leva a luz de Vilameixide nos ollos. Hai na súa escrita un lentor antigo, como se seculares espectros lle habitasen a memoria e cangase ás súas costas un Freixís antigo, perdido na néboa do Tempo, ese Tempo que en Navia de Suarna se fai río de pasar demorado, vagantío, case eterno”.

     Así é. Sabias palabras do amigo que reflicten a psicoloxía persoal e literaria de Toño Núñez.
     Cando recibín Poemas de Amor en Outono sentín que me envolvía un sutil manto de enerxía colorista.  Lírica intimista que emociona polo amor que desprende (a todo) e polo compromiso coa honestidade vital, pola denuncia e pola evocación de diferentes abandonos.

Un emociónase con versos coma estes:

Fun pasando páxinas
do libro dos días.
De contido cumprido xa.
E final incerto.
Engordiño. Non hai présa.
E aínda me sorprendo.
Como facía de neno.
Porque ti segues aí.
Quentando os meus invernos.
A pesares das miñas teimas.



     Hai luz na palabra de Toño Núñez. Luz cálida, amarelecida polo tacto das mans que acariñan. Ateigada de presenzas certas que lle dan consistencia. Hai emoción. Hai latexos.
     
     De aí que hoxe poidamos lela e gozala.
     
     Palabra de poeta total.

    

Un poeta que se nos presenta do seguinte xeito:

Toño Núñez

Eu son Toño Núñez. Nacín en Navia de Suarna (Lugo), unha pequena, pero fermosa, vila que padece de ausencias aló,  ao pé da serra dos Ancares.  Vila que  aloumiñan as augas  puras do río que a traspasa e nomea: o río Navia. Alí, onde Galicia colle da man as veciñas terras de Asturias e León. Disto hai, xa, máis de medio século.  Mais, boa parte da nenez paseina nunha humilde aldea: Vilameixide.

Si, son da aldea. De neno  alindei vacas, comín cereixas nas cerdeiras, escoitei contos na lareira e o cantar dos carros,  impregneime do olor da herba seca… E  apañei amorodos nos prados... Aínda que agora vivo na cidade… ai… os amoriños primeiros…  son moi malos de olvidadare

E mentres alindaba as vacas, soñaba… Quixen xogar no real Madrid. Como Amancio. E non pasei do Iris de Magoi. Quixen ser cantante de orquestra. Como Pucho Boedo. Pero só canto en dous coros. Quixen casar cunha rubia… E casei cunha morena…

Mais, hai anos que a vida me trata ben. Moi ben. Cobro nómina de mestre e, dende rapaz, teño “ínfulas literarias”, como dixo de min un respectable señor. Escribo moi pouco e con moita desorde e descontinuidade. Pero, de certo, escribir, como e cando me peta, é, esencialmente,  unha necesidade.

En chegado ao outono da vida, conseguín autoeditar  un libro moi importante para min: Poemas de Amor en Outono, acompañado dun dvd con 16 videopoemas. Un libro de celebración e de recolleita. No 2005 publicara Navia, nai, outro fito na miña escasa produción literaria, produción que inclúe unha gavela de relatos e de poemas que aparecen inseridos en publicacións colectivas e revistas. Amais, teño uns cantos títulos publicados para  nenas e nenos: O soño de Ánxela ( Everest Galicia), O señor mago e a folla ( Everest Galicia), Macedonia de froitas (Ir Indo), As cores da vida (Ir Indo), Amores de gato e rato (Kalandraka), O pirata Metepata (Baía), O monstro dos Ancares (Galaxia), Mago Goma (Kalandraka) e  De como Chispo, o esquío, puido co frío (Galaxia). Tamén me gusta moito escribir, moi de cando en vez, artigos de opinión.

En fin… Son un home.

      Un poeta, un home, que escribe para Versos e aloumiños este fermoso poema.


Rodeira. Foto de J. Albertos.



Rodeira


Ao lonxe,
a tardiña vén morrendo
no colo da ría.
E as gadoupas do mar
adurmiñado
tecen presaxios de derrota.
Que sempre chega.

Nesta beira,
as ondas esfarélanse
mansas.
E arrolan o lombo
deserto
do areal de Rodeira.

Morreu o solpor.
Quedei só.
Amo a soidade
escollida.
Mais…
Como doe a soidade!
Cando fai ferida.

Así,
diante da chaira
líquida,
o home (eu)
é un nanoargueiro
ensimesmado.
Prepotente.
Interesado.

Que debulla amenceres
incertos.
E mastiga proxectos.

No porto,
os vagalumes
urbanos
do aire
pintan grilandas de neón
no pelo da auga.

O mar
calmo,
ese monstro
aletargado,
espreita.

Nun xesto
temerario,
fixo os meus ollos
nos ollos
negros
do mar. Son
fermosos

Como ollos de muller
meiga…
Como engaiolan
eses ollos!

E fico así,
cativado,
un tempo sen medida.
Á deriva…

De súpeto,
uns foguetes
intrusos
feren a noite.
Que medra.

E estragan a maxia
sublime
do momento.

En Darbo hai festa.

Non corre o tempo.

Receosas,
unhas campás tocan
o tango
azul
da despedida…

Festa en Darbo
Mañá,
volverá
o balbordo de pés
nómades
en peregrinación
cerimoniosa
a ningures.

Na procura dun futuro
insondable.

E debuxarán mosaicos
de pegadas
efémeras
na alfombra
húmida
de area.

Para que xoguen
as ondas
nenas
a borralas
do mapa.

Mañá,
no Forte,
alguén quentará café.
E encetará,
con maniotas de desamor,
unha nova
singradura.

Mañá,
nas Pontes,
onde morre o Bouzós,
as gaivotas espreguizarán
a mañá.

E expurgarán,
na baixamar,
 o areal
lamacento.

Na procura das pegadas
inmorredoiras
de María
Soliña…

Xa non estou só.
A son do Pirulo,
dous corpos
famentos
devóranse
tenros.

Eu morro de envexa.

Onde van
aqueles tempos…

Badalada a badalada,
eu morro…

Mañá,
erguereime con mal sabor
de boca.
E pensamentos
parricidas.

Mañá,
cando o lea,
poida que asasine
este poema…

Mañá…

                                            


                 Toño Núñez (Cangas do Morrazo, xullo de 2016)