Pero a súa vida non sempre foi doada, e o seu nome non
sempre foi Beny Moré. Naceu en 1919 na pequena localidade de Santa Isabel de
las Lajas, e os seus pais puxéronlle de nome Bartolomé Maximiliano Moré. Axiña
marcharía para A Habana, onde nun principio non conseguiu traballo con ningunha
orquestra e tivo que desenvolver varios oficios e cantar polas rúas ata que,
aos vinteséis anos, comezou a actuar coa orquestra de Miguel Matamoros, con
quen viaxou a México, naquel tempo un dos grandes centros da industria
cinematográfica latinoamericana. Foi alí onde fixo as súas primeiras
gravacións, e foi alí tamén onde trocou o seu nome polo de Beny Moré. Hai quen
di que o troco tivo que ver co feito de que bartolo significaba burro no argot
popular mexicano, pero a verdade é que Bartolomé Maximiliano non é tampouco un nome
artístico demasiado atractivo. A RCA-Victor mexicana non tardou moito en
interesarse por el, e Moré comezou a rexistrar discos acompañado por algunhas
das mellores orquestras da época, entre elas as de Pérez Prado, Rafael de Paz e
Ernesto Duarte. A súa produción discográfica amósanos un vocalista dun talento
indiscutible, tanto en pezas rítmicas e enérxicas coma “Bonito y sabroso”, “Qué bueno baila usted” ou “Donde estabas tú”, como en boleros románticos que se
converteron en clásicos e entre os que cómpre salientar “Encantado de la vida”,
“No puedo callar” e, sobre todo, “Cómo fue”, unha pequena marabilla que para
sempre ficará ligada ao seu nome.
A voz cálida e evocadora de Moré é perfecta para os boleros
románticos, xénero no que se concentrou cando por fin tivo a oportunidade de
formar a súa propia orquestra. Din que era un home dun gran corazón e que se
distinguía pola lealdade que inspiraba nos seus músicos, algúns dos cales, como
Alfredo Armenteros, Alejandro Vivar ou Generoso Jiménez, se atopan entre os
nomes máis importantes da historia desas big bands cubanas que tanto éxito
acadaron nos anos corenta e cincuenta do século pasado. Aínda que non era quen
de ler música, Moré tiña tamén boa man (ou, mellor dito, oído) para a
composición, e da súa autoría son algunhas das súas cancións máis memorables, coma
as xa mencionadas “Bonito y sabroso” e “Que bueno baila usted”. O mellor xeito
de adentrarse na súa música é escoitar algunha das moitas coleccións dos seus
grandes éxitos quen poden atoparse con relativa facilidade. Unha delas pode ser
o dobre CD Lo mejor de lo mejor (BMG México), que contén unha boa mostra da súa
música, sempre caracterizada polo eclecticismo, unha compilación imprescindible
ateigada de excelentes cancións coma “La culebra”, “Hoy como ayer” ou “Me voy pa’l pueblo”. E xa que Moré chegou a especializarse na interpretación de
boleros, un xénero que lle deu a oportunidade de explorar as rexións máis
emotivas e expresivas da súa voz, convén ademais facerse con algunha das
antoloxías dos seus boleros, como por exemplo, Canciones de amor (Sony Music),
un CD no que podemos gozar con xoias coma “Mucho corazón” ou “¿Por qué pensar
así?”, entre moitas outras.
Beny Moré encol do escenario, sempre elegante e espectacular |
A música das orquestras que Moré dirixiu recoñécese pola
enorme calidade e capacidade inventiva dos seus músicos e polo gusto exquisito
dos arranxos, sempre máis preto do pop que do jazz, pero sen dúbida perfectos
na súa función de arroupar e envolver a voz única de Moré entre a percusión e os instrumentos de vento. Trala Revolución
cubana, Moré ficou en Cuba, e por desgraza, endexamais cantou en Europa nin nos
Estados Unidos. Como resultado, o seu legado discográfico non é moi extenso,
pero paga a pena descubrir as súas gravacións—feitas todas elas para RCA—e
deixarse levar polas diversas cores da paleta sonora da súa voz, sedutora e
evocadora unhas veces, e chea de ledicia e abandono rítmico outras veces. Moré
rematou sucumbindo ao seu gusto desmedido polo ron, a bebida alcohólica
cubana por excelencia, e morreu en 1963 a causa de problemas relativos ao
fígado. Pero a súa imaxe de elegante galán e a súa música atemporal cativaron e
seguen a cativar a memoria e o gusto musical de todo un país máis de cincuenta
anos despois da súa morte. E, para min, esa é precisamente a definición dun
clásico.
E como mostra do estilo inimitable de Beny Moré, ademais de como exemplo da súa presenza no escenario, déixovos cun vídeo no que interpreta, acompañado pola súa big band, a súa canción de maior éxito, o bolero "Cómo fue". Tanto a calidade dos músicos como a calidez da súa voz fan desta peza un clásico entre clásicos da música cubana.
E como mostra do estilo inimitable de Beny Moré, ademais de como exemplo da súa presenza no escenario, déixovos cun vídeo no que interpreta, acompañado pola súa big band, a súa canción de maior éxito, o bolero "Cómo fue". Tanto a calidade dos músicos como a calidez da súa voz fan desta peza un clásico entre clásicos da música cubana.
ANTÓN GARCÍA-FERNÁNDEZ.