Paco Martín |
Díxeno ben veces. A
xenerosidade de Paco Martín non ten límites.
Xa temos a terceira quenda dos seus agudos
artigos que, co nome de Auga Lizgaira,
foi publicando no xornal El Progreso.
Envíame catro textos
dun contido con densidade. Densidade polo corpo que teñen, non porque sexan
inintelixibles, nin moito menos. Todo o contrario. Son irónicos, poñen o dedo
na chaga e, despois de lelos, un queda máis que satisfeito consigo mesmo. E
agradécelle a Paco esa prosa tan enxeñosa e lúcida.
Unha prosa necesaria para tomar o pulso á
realidade que nos toca vivir (ou sufrir).
O certo é que no mes de setembro
compartimos unha fin de semana marabillosa polas terras de Monforte, os canóns
do Miño e As Médulas. Xavier Senín, Mari Carme, Xabier DoCampo,
Mª Xesús, Ánxela, Paco, Susi e mais eu pasamos dous días estupendos nun
ambiente de amizade, humor no medio dunha impresionante paisaxe.
Son xuntanzas que facemos de cando en vez
con outros escritores/as ou ilustradores como Fina Casalderrey, Xosé Cobas, Manuel Uhía, Xoán Babarro, Ana Mª
Fernández e as respectivas parellas. Sentimos a necesidade de estarmos xuntos,
ben arredor dun bo xantar co noso Agustín, tan querido; ben cunha viaxe ou cunha
camiñada.
Que ben o pasamos!
Paco Martín prometérame o envío dos seus
artigos e, como non podía ser doutro xeito, cumpriu.
Sorte, pois, que temos en Versos
e aloumiños, de contar de novo coa súa palabra.
Grazas, mestre.
Aquí tedes o primeiro dos catro.
Supoño que terán un nome que os distinga
doutros bonecos pero a verdade é que eu non sei cal é. Refírome a eses manequíns
articulados, case sempre feitos de madeira, dos que se serven pintores e ilustradores
para que lles fagan de modelo á hora de debuxar persoas –ou animais, que tamén
os hai de cabalos, cans e mesmo elefantes- nas diferentes actitudes e posicións
nas que o artista os colocou previamente. No caso dos humanos hainos de muller
e de home porque, din os que entenden, nin as proporcións nin o xeito de adoptar
a postura son as mesmas nos dous casos polo que o resultado podería quedar
desvirtuado se isto non se ten abondo en conta.
Vense nos establecementos
do ramo e, como é lóxico, os comerciantes, á hora de situalos, teñen bo coidado
de lles dar unha aparencia atraente para que se vexa a moita capacidade de
acomodación que lles é propia e, xa que logo, o enormemente prácticos que poden
resultarlles aos que con eles traballen. Case sempre aparecen en posturas
dinámicas, máis ou menos festivas, tamén estáticas, máis ou menos serenas ou
conciliadoras, e mesmo, por veces, algo arrogantes e violentas, tanto é así que
non é raro sorprenderte co fociño achegado ao vidro do escaparate mentres
imaxinas toda unha batería de bonecos daqueles situada riba da mesa de traballo
de calquera dos encargados de argallar a táctica de cada día de calquera
partido político ou empresa multinacional: “Este é fulano, así, co talante
amigable que cómpre evidenciar ás veces..., a man estendida e a testa ergueita.
E esta é mengana, disposta sempre a presentar cara ao rival, segura de si mesma
e unha miga acometida..., haberá que temperar algo ese xesto tan marcado como
de ir turrar.”
Marcel Achard |
E, co empezo do curso político, fulano e mengana -e outros moitos máis- cumprirán outra vez, aínda sen eles o saber, coa encomenda que alguén lles adxudicou manipulando manequíns articulados nun despacho baixo a teórica supervisión do boneco maior, que está convencido de ser el quen ao final decide as posicións. E ti que segues fronte ao escaparate non podes menos que lembrar unha peza teatral de Marcel Achard na que un dos personaxes pasa a función toda sentado nunha cadeira situada na pista dun circo, inmóbil e calado, mentres dous pallasos van espindo vida, devezos e ilusións aos pés da fermosa écuyère que tan elegantemente se sabe mover entre cabalos e sentimentos. Ao remate, cando xa está caendo o pano, escóitaselle dicir ao home da cadeira: “Ah..., se eu non fose de madeira...!”
E vas separando o fociño do vidro porque sabes que estoutra
función non fixo máis ca empezar.